Ses Kartlari

İsimli konu WH 'Bilgisayar' kategorisinde, Kyren üyesi tarafından 1 Mart 2008 tarihinde yazılmıştır. Ses Kartlari hakkında bilgi ve tartışmalar.

  1. SES KARTLARI
    Bilgisayarlar bilindiği gibi sayısal (digital) aletlerdir.Fakat tabiattaki ses ise analogtur.Bilgisayarlara takdığımız ses kartı sayısal olarak tutulan ses bilgilerini analog ses sinyallerini, Ve aynı zamandada analog ses sinyallerini sayısal bilgiye çevirebilmektedir.
    Haporlörden alınan ses, dijital sinyalin analog hale dönüştürülmüş şeklidir.Mikrofondan PC’ye kaydedilen seslerde Analog sinyallerinin PC’lere dijital olarak aktarılmasıdır.Buradaki dijital sinyaller 0 ve 1 kodlarından oluşmaktadır.Analog işaretler ise genliği sürekli değişen sinyallerdir.İşte bu aradaki çevirme işlemlerini yapan karta Ses kartı adını veriyoruz.Günümüzde ses kartları artık Pc’lerin ayrılmaz bir parçası durumunda.
    SES KARTI ÇALIŞMA PRENSİBİ
    Ses kartının çalışma şekli için sesleri yapay olarak elde etme işlemi olduğunu söyleyebiliriz.Bunun için eki ve yeni teknikleri aşağıda başlıklar halinde açıklayacağız;
    FM Sentezi (Frequency Modulation Syntesiser)
    Sesin tanımını frekans ile sinyalin genliğidir şeklinde açıklayabiliriz.Frekans sesin ton yüksekliğini ölçmekte kullanılır ve birimi Herz’dir.
    Wave Table Ses Kartı : Eski ses kartlarında,1970’lerin teknolojisi olan FM (Frequency Modulation) adında sayısal ses verilerini işlemeye yarayan bir FM syntesiser kullanılırken,Yamaha firması tarafından geliştirilerek ortaya FM OPL3 Synthesiser yongası çıkarılmıştır.Uzun yıllar özellikle oyun dünyasının bir numaralı ses elemanı olan OPL3 zaman içerisinde özellikle oyunlarının gelişmesiyle yerini WaveTable synthesise bıraktı.
    MIDI (Musical Instrument Digital Interface) : Her ses kartının vazgeçilemez bir öğesi, enstrümanların kendi aralarında anlaşabilmelerini sağlayan bir standarttır.Bugun hemen her ses kartının joystick bağlantısından MIDI aygıtları bağlanabilmekte.
    DSP (Digital Signal Processor) : Digital Signal Processor Ses kayıtlarında sesteki gürültü ve parazitler filtreleme ve sıkıştırma işlemlerinin yükünü bilgisayar üzerinden alır.Yani ses kartının ses üreticisi aslında DSP (Digital Signal Processor),Yani sayısal sinyal işlemcisidir.DSP,gerekli noktaları wavetable belleğin değişik bölgelerinden değişik hızlarda okuyarak müziğin yada sesin ortaya çıkmasını sağlar.
    3.BOYUTLU SES VE 3D SES TEKNOLOJİLERİ
    Gerçek dünyada kulaklarımız her yönden gelen sesleri algılıyor ve bunların konumlarını belirliyor.
    GELİŞTİRİLMİŞ STEREO (STREO EXPANSİON)
    Çift hoparlörlü klasik stereo ses teknolojisi 1950’lerde geliştirildi ve ozamandan beri,dinleyicinin algıladığı akustik ses alanı olarak adlandırabileceğimiz “Ses etki alanı” (sound stage) sınırlı kaldı.Streo’nun bir diğer problemi,dinleyicinin en iyi akustik etki ile sesleri dinleyebilmesi için “sweet spot” (güzel yer ) adı verilen belirli bir konumda durması zorunluluğuydu.





    3.BOYUTLU SES API’LERİ

    Burada API tanımını en iyi şekilde şöyle açıklayabiliriz ; 3D ses API’si aslında sadece 3D sesi bize iletmek isteyen programcının kullandığı ve sesin 3 boyutlu uzayda hangi konumdan ve hangi şiddette geleceğini ses kartına sölemesine yarayan komutlar topluluğudur.
    DirectSound3D : Microsoft’un geliştirdiği DirectSound3D,Aslında DirectX’in bir parçasıdır.Bu nedenle DirectX tesdekli her yeni PCI ses kartı tarafından rahatlıkla kullanılabiliyor,bu yaygınlık sayesinde de en sık karşımıza çıkan 3D ses API’sidir.
    A3D : Modern ses kartların da en sık rastlanan 3D API’si olan A3D, ana işemciye fazla yüklenmemesi ile dikkat çekiyor.
    EAX : EAX’in açılımı Environmental Audio extensions , Creative tarafından geliştirilen EAX ‘ da aslında A3D gibi DS3D komutlarını kendi algoritmaları ile kullanıyorlar.
    Q3D : Qsound firmasının bir ürünü olan Q3D henüz pek yaygın olarak kullanılmıyor.Bu tekniğin amacı diğerlerinde olduğu gibi sadece 2 hoparlör aracılığı ile 3D ses ortamı yaratmak.
    Sensaura : Yamaha firmasının kullandığı bu teknoloji temelde diğer API’ler ile büyük farklılıklar taşımıyor.

    BİR SES KARTININ TEMEL ÖZELLİKLERİ
    Uyumluluk
    Eskiden Sound blaster en yaygın kullanılan ve hemen hemen tüm yazılımlarda uyum sağlayabilen bir ses kart’ı formülüdür.Çünkü Sound blaster uyumlu ses kartları ses özelliği taşıyan tüm yazılımlarla uyumlu çalışırdı.
    Ses Örneklemesi : Ses kartlarında ses örneklemesi KHz birimi ile ölçülür.Ses kartlarında standart 3 değişik örnekleme bulunur.
    11.025 KHz (Telefon kalitesi )
    22.50 KHz (radyo kalitesi )
    41.10 KHz ( CD kalitesi )

    Veri sıkıştırma Özelliği
    Sesin Kalitesi ne kadar yükselirse yapılan bir kaybın sabit diskte kaplayacağı alan o denli fazla olacaktır.Örneğin;44.1 KHz ‘de bir dakikalık kayıt işlemi sabit diskinizde yaklaşık 11 Mbyte yer tutar.Bu nedenle ses kartlarına verilir.Sıkışması sağlanır.Veri 2 :1,4:1 gibi oranlarda sıkıştırılır.

    SES KARTI SEÇİMİNDE DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR
    Bir ses kartı alınması düşünüldüğünde ilk dikkat edilmesi gereken özellik ses kartının PNP yani tak çalıştır özelliğinin(günümüzde ses kartları çoğunlukla böyle)bulunması ve WİNDOWS 98 / Me/2000 ortamında problemsiz çalışması için gerekli sürücülere sahip olmalıdır.En azından bu sürücülere destek verecek bir web sitesi olmalı ve sürücüleri belli aralıklarla yenilenmeli.
    1 Mart 2008
    #1
  2. Ses Kartlari Cevapları

soru sor

Ses Kartlari