İlizyonlar, Oyunlar, Bulmacalar, Nasıl Yapılır

İsimli konu WH 'Matematik' kategorisinde, ●ŚOП İKλZ● üyesi tarafından 31 Aralık 2016 tarihinde yazılmıştır. İlizyonlar, Oyunlar, Bulmacalar, Nasıl Yapılır hakkında bilgi ve tartışmalar.

  1. ●ŚOП İKλZ●

    ●ŚOП İKλZ● Yönetici

    İlizyonlar, Oyunlar, Bulmacalar, Nasıl Yapılır

    MATEMATİK İLİZYONLARI, OYUNLARI, BULMACALARI, NASIL YAPILIR (MATEMATİK DERSİ İLE İLGİLİ KONU ANLATIMLAR, ÇÖZÜMLÜ ÖRNEKLER, SORULAR)


    SİHİRLİ KARTLAR:


    İlk olarak size ilgi çeken ve çevrenizdeki insanları hayrete düşüreceğiniz bir ilüzyon anlatacağım.


    Öncelikle aşağıda gördüğünüz 6 tabloyu, bir kağıda veya kartona aynen geçirin.


    [​IMG]


    Sonra bir arkadaşınıza 1 ile 63 arasında bir sayı tutmasını söyleyin. Siz, aşağıdaki kartları tek tek göstererek tuttuğu sayının hangi kartlarda olduğunu sorun. Son kartı da gösterdiğinde tuttuğu sayıyı hemen bilin.


    İşin Sırrı Aşağıda...


    Tutulan sayı, hangi kartlarda varsa o kartların ilk rakamları (sol üst köşe) toplamı, tutulan sayıdır.


    Meselâ:


    Tutulan sayı 38 olsun. Hangi kartlarda var? Turkuaz, yeşil ve lâcivert olanlarda. Pekiyi bu kartların ilk rakamları neler?:


    Turkuaz : 2

    Yeşil : 4

    Lâcivert : 32

    toplamları: 2 + 4 + 32 = 38


    Numaranıza biraz daha gizem katabilirsiniz:


    İlk rakamlar, dikkat ettiğiniz gibi 1, 2, 4, 8, 16, 32. (2'nin üsleri veya her sayı bir öncekinin iki katı).


    Bunu da bildiğinize göre kartların sırasını karıştırmadığınız sürece kartlara bakmadan da tutulan sayıyı bilebilirsiniz. (Bazı arkadaşlarımın ısrarla öğrenmek istediği "büyük sır" işte bu:)))



    SONUÇ BULMAK:


    Yine bir arkadaşınıza 'üç' basamaklı ve rakamları birbirinden farklı bir sayı yazmasını isteyin.


    Sonra bu sayının tersini (yani sayı 'abc' ise 'cba') yazmasını söyleyin. Büyük olandan küçük olanı çıkarmasını da isteyin. Size sadece sonucun birler basamağını söylesin. Siz de sonucu bilin!


    Şöyle ki:


    Ortadaki rakam her zaman '9' dur. Birler basamağı kaç ise, yüzler basamağı da dokuza tamamlayan sayıdır.


    Bir örnek verelim:


    Arkadaşımız 437 sayısını yazmış olsun. Tersi: 734. Büyük olandan küçüğü çıkaralım.


    734-437=297


    Arkadaşımız bize sadece '7' yi söyledi ve biz de yüzler basamağının '2' olduğunu anladık. (2+7=9)



    İSKAMBİL OYUNU:


    52'lik bir iskambil destesini bir arkadaşınıza iyice karıştırması için verin.


    Sonra kağıtları alıp üstten (kapalı taraftan) sıra ile üst üste sayarak yarısına kadar (26) açın.


    Sonra yirmi altı kağıdı, sırasını bozmadan destenin en altına koyun. Üstten bir kağıt açın. O kağıt '10' dan küçükse 10'a tamamlayacak kadar kağıdı, kapalı olarak altına doğru koyun. ( 3 çıktı ise 7 adet; 9 çıktı ise 1 adet; 10 çıktı ise hiç. Semboller önemli değil. Resimliler de 10 sayı) Bunu iki kere daha yapın.


    Sonra açıkta kalan üç kağıdın sayı değeri toplamını hesaplayın. Toplamı kadar kağıdı, destenin üstünden sayın.


    Toplama geldiğinizde o kağıdı açmadan kağıdı bilin!


    Bir misal verelim:


    26 kağıt saydıktan sonra ilk açtığımız kağıt, '6' olsun. Altına doğru 4 adet kağıt daha, kapalı olarak koyuyoruz. İkinci kağıdı açıyoruz. O da 'vale' olsun. Sayı değeri 'on' olduğu için hiç kağıt koymuyoruz. Üçüncü kağıt ta '2' olsun. altına 8 adet kağıt koyuyoruz. Şimdi açık olan kağıtların değerini bulalım:


    6+10+2=18


    O halde Üstten açacağım 18.ci kağıt sinek beşlidir!(meselâ)


    İşin sırrına gelince:


    Bu kağıt, açık olarak saydığımız yirmi altı kağıdın 7. sidir. Bu her zaman böyledir. Demekki yirmi altı kağıt sayarken yedinciyi hiç (bilgi yelpazesi.net) unutmayacağız. Sonraki işlemler ne olursa olsun! Bu arada yukardaki işlemde yedinci kağıt, 'sinek beşli' imiş :)




    AKLINDAN BİR SAYI YAZ


    Şimdi bir oyun oynayalım:


    1. Bir sayı yazın.


    2. Bu sayıyı tersinden yazın.


    3. Küçüğü büyükten çıkarın.


    4. Farkın rakamlarını toplayın.


    5. Bu toplamın basamak sayısı 1 den fazlaysa, rakamları bir daha toplayın.


    6. Böyle devam ederseniz daima 9 bulursunuz.


    Uygulama:


    1. 2578 yazdım.


    2. 8752 sayıyı tersten yazdım.


    3. 8752-2578=6174


    4. 6+1+7+4=18 iki basamaklı olduğundan bir daha toplayalım.


    5. 1+8=9


    6. Sonuç hep 9 çıkar.



    PATLAMAYAN BALON:


    İlüzyonistlerin klasik numarası olan patlamayan balon, aslında çok basit bir numara.


    Balonun şiş geçirilecek yerlerine birer şeffaf bant yapıştırılırsa tabi ki patlamaz:) Yalnız hava kaçırmaya başlayan balonu hemen numara biter bitmez patlatıp sırrımızı gizlememiz lâzım.



    İLGİNÇ PUSULA


    Aşağıdaki pusulayı(düzgün sekizgen) bir kartona çizin. İkinci şekil, ilk şeklin tam arkası.


    [​IMG]


    Yukarıda da belirttiğim gibi bu iki şekil tek parça; yani sırt sırta. Şimdi ilginç bir gösteriye başlıyoruz:


    1- Önce şekli A ekseni etrafında yavaş yavaş döndürüyoruz. Ne gördük? Ben söyleyeyim: Yukarıdaki şeklin aynısını:)


    2- Şimdi B ekseni etrafında döndürelim. Bu sefer görülen şu: Kırmızı ok sol-üst köşeyi(kuzey-batı da diyebiliriz) gösterirken mavi ok ise tam ters istikameti, yani sağalt köşeyi gösterir(güney-doğu).


    3- Şimdi de C ekseni etrafında döndürelim. Bu sefer daha ilginç bir görüntü ortaya çıktı. Her iki ok da aynı yönü gösteriyor!


    Not: Eksenler, kırmızı oklu yüze göre ayarlanıyor.



    KIRILMAYAN KİBRİT:


    Küçük bir havlu veya kumaş mendili masanın üzerine koyarız. Ortasına da bir kibrit çöpü.


    Mendili katlayıp kibriti mendilin içinde kırarız. Yalnız kırılma sesini herkes duysun. Mendili açtığımızda kibrit çöpü sapasağlamdır.


    Tabi ki bir kibrit çöpü kırıyoruz ama bu kırılan, mendilin ortasına koyduğumuz çöp değil. Peki hangisi?


    Elbette ki mendilin kenarında bulunan katlı yerin içine önceden koyduğumuz diğer çöp:)



    BUMERANG:


    Bumerangı herkes bilir. Bilmeyenlere hatırlatalım; hani şu avustralya yerlilerinin(aborjinler) ağaçtan yaptıkları av silahı. En büyük özelliği ise atıldığı noktaya geri gelmesi. Basit bir bumerang yapalım.


    Aşağıdaki şekli bir kartondan kesebilirsiniz:


    [​IMG]


    Yapmamız gereken, A noktasından tutup a noktasına ok yönünde vurmak.( Fiske olarak), veya B'den tutup b'ye vurmak. Bumerangın yere paralel durması iyi olur. Birkaç denemeden sonra bumerangınız size geri gelecektir. (Şekilde kenar uzunlukları birbirine eşit ve dik açılı)



    AKLINDAN BİR SAYI TUT


    Şimdi bir oyun oynayalım:


    1. Aklından bir sayı tut.


    2. Bu sayıyı 3 ile çarp.


    3. Çıkan sonuca 1 ekle.


    4. Bulduğun sonucu tekrar 3 ile çarp.


    5. Çıkan sonuca tuttuğun sayıyı ekle.


    6. Sonuçtaki sayının son basamağı 3 mü?


    Uygulama:


    1. 21 tuttum.


    2. 21x3=63


    3. 63+1=64


    4. 64x3=192


    5. 192+21=213


    6. Sayının son basamağı 3 çıktı.



    MOEBİUS ŞERİDİ:


    Möbius şeridi, ilginç cisimlerden biridir. Aşağıdaki şekilde de görüldüğü gibi bir kağıt şeridi halka şeklinde uçlarından birbirine yapıştıralım (Üstte):


    [​IMG]


    Altında ise aynı şeridin, bir ucunu (mesela a noktasında) 180° çevirerek oluşturduğumuz hali görülüyor. Alttaki şekil, belki inanmayacaksınız ama "tek yüzlü" bir şekil. İsterseniz deneyebilirsiniz.


    Şöyle ki:


    Bir kalemle şerit boyunca -kalemi kaldırmadan- çizgi çizin. Başladığınız noktaya döneceksiniz.


    Veya bir makasla şeridin tam ortasında bir delik açın ve şerit boyunca kesin. Büyük bir halka ile karşılaşacaksınız.


    Son olarak: Bir üçüncü şerit daha oluşturun ve bu sefer iki kere döndürerek (360°) yapıştırın. Yukarıdaki işlemi tekrarladığınızda daha (bilgi yelpazesi.net) da ilginç bir şeyle karşılaşacaksınız ¿?



    CEP TELEFONUNUZU BULUN


    Hesap makinenizi alın.


    1. 7 haneli cep telefonunuzun ilk 3 rakamını (GSM kodu olmadan) yazın


    2. Bu 3 basamaklı sayıyı 80 ile çarpın


    3. 1 ekleyin


    4. 250 ile çarpın


    5. Sonuca cep telefonunuzun son 4 rakamından olusan 4 haneli sayıyı ekleyin


    6. Bu 4 haneli sayıyı tekrar ekleyin


    7. Bundan 250 çıkarın


    8. Sonucu 2'ye bölün


    Ne çıktı?


    Ne çıktığından önemlisi nasıl çıktı?
    31 Aralık 2016
    #1
  2. İlizyonlar, Oyunlar, Bulmacalar, Nasıl Yapılır Cevapları

soru sor

İlizyonlar, Oyunlar, Bulmacalar, Nasıl Yapılır