Asus Radeon HD 6970 Voltage Tweak incelemesi

İsimli konu WH 'Ekran Kartları' kategorisinde, Nacizane.. üyesi tarafından 7 Mayıs 2011 tarihinde yazılmıştır. Asus Radeon HD 6970 Voltage Tweak incelemesi hakkında bilgi ve tartışmalar.

  1. Asus Radeon HD 6970 Voltage Tweak incelemesi



    Geçen sefer yenilik var ama performans artışı pek yoktu. AMD orta seviyeyi toparladıktan sonra gerçek yenilikleri getirdi. Radeon HD 6970'i Asus'un örneğiyle inceliyoruz.

    En son atak NVIDIA'dan, GeForce GTX 500'lerle gelmişti. Tepe performans seviyesinde NVIDIA yerini iyice perçinledi. Bu arada AMD tarafından üst seviyeye değil, orta seviyeye güncelleme geldi: Radeon HD 6800'ler Radeon HD 5800'lerin üstünde performans göstermiyorlardı -en azından, model numaralarının çağrıştırdığı performansı göstermiyorlardı.
    Şimdi sıra AMD'de. Radeon HD 6900 serisi AMD'nin oldukça belirgin mimari iyileştirmeleriyle geliyor. Bu seferki yenilemeyi rahatlıkla Radeon HD 5000 serisinin yenilikleriyle karşılaştırmak mümkün; hatta daha fazlası bile olabilir.
    Bu incelememizde Radeon HD 6970'i Asus örneğiyle göreceksiniz. Asus'un Radeon HD 6900 Voltage Tweak'inin ardından Radeon HD 6950'nin de incelemesini yayınlayacağız.
    [​IMG]
    Önce tablo. :)
    Ekran kartı Radeon HD 6970 Radeon HD 6950 Radeon HD 6870 Radeon HD 6850 Radeon HD 5870 Kod adı Cayman XT Cayman Pro Barts XT Barts Pro Cypress Pro Üretim süreci (nm) 40 40 40 40 40 Transistör sayısı (milyar) 2.6 2.6 1.7 1.7 2.15 Çekirdek alanı (mm-kare) 389 389 255 255 334 Çekirdek hızı (MHz) 880 800 900 775 850 Bellek hızı (MHz) 1375 1250 1050 1000 1200 Bellek tipi GDDR5 GDDR5 GDDR5 GDDR5 GDDR5 Bellek arabirimi 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit Akış işlemci sayısı 1536 1408 1120 960 1600 Doku haritalama birimi 96 88 56 48 80 ROP 32 32 32 32 32 Min. TDP 20 20 19 25 27 Maks. TDP 250 200 151 127 151 AMD Radeon HD 6970'in çekirdeği Cayman XT adını taşıyor. Cayman XT yine 40 nm üretim süreciyle geldi. 32 nm geçişinin gerçekleştirilememesi, daha doğrusu istenenleri sağlayamaması 40 nm ile devam etmemize neden oluyor; 32 nm hiç olmayacak gibi görünüyor zaten.
    Transistör sayısındaki artış yüzey alanına da yansıyor. Böylece AMD, NVIDIA kadar olmasa da büyük çekirdeklere geçmiş oluyor. AMD tarafından uzun zamandır bu kadar büyük çekirdekler görmüyorduk. Bununla birlikte akış işlemcisi sayısında artış yok. Düzenlemede değişiklikler var ve bu değişiklikler epeyce derin. Sonuçta elimizde neredeyse 400 milimetrekarelik bir çekirdek var.
    Çekirdek hızlarında da alıştığımız seviyelerdeyiz. Ancak bu konuda bir nüans var: AMD PowerTune teknolojisi geliyor. PowerTune teknolojisi basitçe, işlemcilerde gördüğümüz Turbo modunun benzeri ama daha çok güç tüketimine yönelik olanı gibi düşünülebilir. [​IMG]
    "Eski usul" frekans ve güç kontrolünü düşünün. Grafik yongasının yüküne bağlı olarak frekans ve voltajı düşürülebiliyor. Bir de sıcaklık "alarmı" sözkonusu. Sıcaklık belirli değerleri aşarsa grafik yongası otomatik olarak daha düşük bir güç konumuna düşürülüyor.
    Bu yaklaşımlarla ilgili birkaç temel sorun var. Her şeyden önce bunlar TDP meselesine gerçek birer çözüm sunmuyorlar ve TDP düşünülmesi gereken çok ciddi olgular getiren bir kavram. Ekran kartlarının TDP değerleri belirlenmiş kullanım koşullarına göre veriliyor. Ancak bazı uygulamalar, örneğin daha önce tartışmasını duymuş olabileceğiniz ve üretici tarafından gelen en az bir açıklamada "Güç Virüsü" olarak adlandırılmış bazı test uygulamaları, ekran kartlarının verilen TDP değerlerini aşmasına ve aşırı güç tüketmesine neden olabiliyor. Bu durumlarda ekran kartı üreticisinin provizyonlarının aşılması kartın fiziksel hasar görmesine bile neden olabiliyor.
    Bu özel uygulamalar olmasa bile üreticiler TDP kısıtlamaları nedeniyle en yüksek saat hızını limitlemek zorunda kalabiliyorlar. Örneğin masaüstü grafik kartları için 300 Watt'tan düşük TDP isteniyor ve üreticiler geleneksel yöntemlerde bunu sağlamak için yüksek yük şartlarında grafik yongasının saat hızını limitlemek zorunda kalabiliyorlar. Sizin uygulamanız grafik kartının tüm gücünü kullanmıyor olsa bile en yüksek saat frekansı limitlenmiş oluyor. Bunu işlemciler için bir ya da iki çekirdeğin yoğun kullanıldığı durumla benzeştirebilirsiniz.
    PowerTune ile birlikte doğrudan grafik yongası silikonuna gömülü bir güç denetim sistemi geliyor. Grafik yongası düzenli olarak güç kullanımını denetliyor ve verilen TDP'yi aşmayacak şekilde işlemci frekansını düzenliyor. TDP yönünden bunun temel getirisi, artık işlemcinin en yüksek frekansından bağımsız olarak TDP'nin geçilemeyecek olması. Böylece AMD grafik kartlarında TDP'nin getirdiği limitlerin üzerinde bir grafik çekirdeği hızı kullanabiliyor. Şöyle düşünün: Eğer eski tip TDP kısıtlamalarında kalsalardı grafik çekirdeği frekansını, aşırı güç kullanabilen uygulamaları da düşünerek daha düşük bir seviyede tutmaları gerekecekti. Böylece GPU'yu sonuna kadar kullanmadığı halde hızlı olması gereken uygulamalar bile o belirlenen saat frekansının üzerinde çalıştırılamıyor olacaktı. Şimdi TDP zaten ek devreyle kontol altında tutulduğuna göre frekans daha serbestçe belirlenebilecek. Grafik yongası sadece eğer belirlenen TDP'ler geçilirse kendisini yavaşlatacak.
    Bu aynı zamanda sıcaklığa dayalı termal yavaşlatma için de bir çözüm getiriyor. Termal yavaşlatma meselesi öngörülen sıcaklık değerleri geçildiği zaman bir tür "panik modu" getiriyor ve frekansları fazlaca düşürüyordu. Yeni PowerTune yöntemi ile bu daha ince ayarlanabiliyor; TDP değerleri geçilmediği için üreticinin soğutma düzeneğinde öngördüğü değerlerin geçilmesi de pek mümkün değil. PowerTune bunu dinamik olarak ayarlıyor.
    7 Mayıs 2011
    #1
  2. Asus Radeon HD 6970 Voltage Tweak incelemesi Cevapları

soru sor

Asus Radeon HD 6970 Voltage Tweak incelemesi