Hangi halk oyunumuz hangi yöreye aittir

İsimli konu WH 'Kültür' kategorisinde, ▫нαтαsιż¢ üyesi tarafından 13 Ekim 2011 tarihinde yazılmıştır. Konu Özeti: Hangi halk oyunumuz hangi yöreye aittir. Halk oyunlarımızın yöreleri Hangi bölge hangi oyunu oynar Bölgelere göre halk oyunlarımız Halk oyunlarımızı nelerdir Halk oyunlarının yöreleri nelerdir... Muson rüzgarları hangi iklime aittir? Gazel edebyatın hangi donemine aittir? ...

  1. Halk oyunlarımızın yöreleri
    Hangi bölge hangi oyunu oynar
    Bölgelere göre halk oyunlarımız
    Halk oyunlarımızı nelerdir
    Halk oyunlarının yöreleri nelerdir
    Hangi halk oyunumuz hangi yöreye aittir
    Halk oyunları vidoları izle
    Halay videoları izle




    [​IMG]
    ZEYBEK : Zeybek oyunları tek kişi tarafından oynandığı gibi teklerden oluşan bir daire halinde de oynanmaktadır Zeybek oyunları, toplu olarak oynandığı zaman oyuncuların birbirlerine tutunmadan oynadıkları salma oyunlardırBu oyun türüne Ege Bölgesinde rastlanır Aydın, İzmir , Muğla, Denizli, Bilecik, Eskişehir , Kütahya,Çanakkale, Kastamonu, Uşak, Manisa, Balıkesir , Burdur



    [​IMG]
    HALAY : Toplu, düz dizi biçiminde ve oyuncuların birbirine tutunarak oynadığı oyun türüdürDoğu,güneydoğu ve Orta Anadolu’da davul zurna eşliğinde oynanırBitlis, Bingöl, Diyarbakır, Elazığ, Malatya, Kahramanmaraş,Gaziantep, Erzurum, Erzincan, Sivas, Mardin, Muş, Yozgat,Çorum, Adana, Ankara, Siirt, Hatay, Tokat, Şanlıurfa



    [​IMG]

    HORON : Oyuncuların dizi biçiminde birbirine tutunarak oynadığı oyunlardır Doğa yapısının sert ve dağlık oluşu, denizinin ve havasının kararsızlığı horon oyunlarında göze çarpar Doğu Karadeniz kıyılarında kemençe veya davul eşliğinde icra edilir Trabzon, Samsun, Artvin, Ordu, Rize



    [​IMG]

    BAR : Toplu olarak ve genellikle düz dizi ya da yarım ay biçiminde, oyuncuların birbirlerine tutunarak oynadıkları disiplinli grup oyunlarına bar denirGenellikle Doğu ve Kuzeydoğu Anadolu bölgesinde icra edilen bir oyun türüdür Erzurum, Kars, Ağrı, Artvin, Gümüşhane, Bayburt, Erzincan




    [​IMG]

    HORA : Bu oyun Bar ve Halaylar gibi el ele ya da kol kola tutuşularak disiplinli bir biçimde ve dizi halinde oynanmaktadır Genellikle Trakya’da, kısmen de Marmara’nın doğu ve güneyinde görülen bir oyun türüdürEdirne, Kırklareli, Tekirdağ, Çanakkale




    [​IMG]

    KARŞILAMA : Karşılama iki kişinin karşılıklı durarak oynadıkları bir oyun biçimidir Çiftlerin karşılıklı olarak toplanmalarıyla bir grup halinde de oynanmaktadır Kız ve erkek karşılıklı çiftlerin karşılıklı iki sıra halinde dizilmesiyle bir grup oyunu biçiminde de sürdürülmektedir Karşılamalar salma oyunlardır Oyuncular birbirlerine tutunmazlar Bazı karşılamalarda bütün oyuncuların ellerinde birer mendil bulunurGenellikle Trakya’da, kısmen de Marmara’nın doğu ve güneyinde görülen bir oyun türüdürEdirne, Tekirdağ, Kırklareli, İzmit, Adapazarı, Çanakkale,Bursa, Bilecik




    [​IMG]
    KAŞIK : Ellerinde ritim aracı olarak tahta kaşıklar bulundururlarGüney Anadolu’nun Akdeniz’e uzanan kesimleri genellikle kaşıklı oyunlar bölgesi olarak gösterilirEskişehir , Afyon, Kütahya, Bilecik, Kırşehir , Konya, Mersin,Antalya, Bolu, Bursa




    [​IMG]
    BENGİ : Marmara Bölgesinin güneyinde genellikle Balıkesir dolaylarında görülen bir oyun türüdürBalıkesir, Manisa, Bursa, Çanakkale




    [​IMG]

    MENGİ: Ege bölgesi ve Akdeniz Bölgesinin bazı illerinde bu oyun türüne rastlamak mümkündür




    [​IMG]

    TEKE ZORTLATMASI: Bu tür de yine Türkiye’nin batı ve güney bölgelerinde oynanırBurdur, Antalya, Isparta, Alanya vb




    [​IMG]

    SEMAH: Genellikle Türk-Alevi topluluklarının özel ayin ve toplantılarında kendi aralarında yaptıkları törenlerle ilgili oyunlardırTürkiye’nin hemen hemen her yerinde semahlara rastlamak mümkündür








    Bütün Bunlara Ek Olarak:

    Tek kişilik kadın dansları
    Estireyim mi (Bolu), Yoğurt (Eskişehir);
    Tek kişilik erkek dansları
    Zeybek (Aydın), Misket (Ankara);
    İki kişilik kadın dansları
    Ördek (Bolu), Mandalar (Kırklareli);
    İki kişilik erkek dansları
    Hançer Barı (Erzurum), Kırka Zeybeği (Eskişehir);
    toplu kadın dansları
    Güvercin (Erzurum), Çömüdüm (Kütahya);
    Toplu erkek dansları
    Coşkun Çoruh (Artvin), Koçaklama (Ağrı);
    Kadın-erkek karışık danslar
    Delilo (Elazığ), Dokuzlu (Gaziantep)

    Bir başka ayırım da dansın eşliğinin türkülü
    Bağ Belleme (Afyon), Çalgılı Bengi (Balıkesir)
    ya da suskun
    Kılıç Kalkan (Bursa) oluşuna dayanmaktadır

    Bir başka ayrımlama biçimi de dans adlarının anlamlarından kaynaklanır:

    Yer adı taşıyan danslar
    Sivas Halayı (Sivas), Tavas Zeybeği (Denizli);
    renk adı belirten danslar
    Sarı Zeybek (Antalya), Yeşilim (Konya);
    sayı adı taşıyan danslar
    Beş Ayak (Malatya), On dört (Artvin);
    iş, meslek adı belirtilen danslar
    Kasap (Edime), Yağcılar (İzmir), Ormancı (Kastamonu)

    Anadolu halk danslarının büyük bir bölümü taklitli, dramatik yapılı danslardırBu nitelikli danslar doğa olaylarını, günlük yaşamı, kadın erkek ilişkilerini, vuruşmaları, hayvanları taklide dayanır

    Örneğin hayvan yansıma1ı danslardan
    Tavuk Ban (Erzurum) tavuğun hareketlerini; Ceylani (Kars) ceylanın yürüyüşünü; Serçe Oyunu (Gaziantep), serçe sıçramalarını taklit eder Aynı biçimde Horoz Oyunu (Yozgat), Kurt Kuzu (Diyarbakır), Ördek (Bolu), Keklik (İçel), Ayı Oyunu (Bitlis), Kartal Oyunu (Bingöl) da hayvan taklitlerini konu edinir

    İş ve günlük yaşamı taklit eden danslardan
    Tesi (Artvin) yün eğirmeyi

    Köy Halayı (Sivas) günlük yaşamın değişik görüntülerini; Türkmen Kızı (İçel) hamur yoğurma, ekmek yapma, yün eğirme hareketlerini taklit eder Madımak (Sivas), Yayılı Halayı (Yozgat), Kirman (Kayseri), İş Halay'ı (Sivas) aynı küme içinde değerlendirilebilecek danslardır

    Kadın-erkek ilişkilerinin hareketlerle taklidine dayanan danslardan Sarı Zeybek (Sivas) ve Bıçak (Elazığ) erkeğin kadına dil dökmesine ve sonunda beraberliklerini anlatır
    Aynı kümede Tekerleme, Kıskanç (Kars), Hürünü (Çorum), Sürdüm (Ankara), Sudan Geçirme (Kütahya) dansları da sayılabilir

    Çarpışma ya da savaşı konu alan danslar arasında Hançer Barı (Erzurum), Bıçak Horonu (Trabzon) saldırma, vuruşma ve savunma taklitlerine dayanır Çandırlı Tüfek Oyunu (Giresun) dansçıların tüfeklerle belli bir noktaya ateş etme hareketlerine dayanırKılıç ve Kalkan Oyunu (Bursa) dansçıların kılıç ve kalkan seslerine uyarak oynadıkları bır oyundur
    Ayrıca yine bu küme içinde fakat silahsız çarpışmayı anlatan taklitli danslar da vardır
    Örneğin Sin Sin (Adıyaman), Çepik (Bingöl, Diyarbakır), Harkuşta (Bitlis)

    Doğa olaylarını konu edinen danslardan Uzundere (Kars) ve Coşkun Çoruh (Artvin) ırmağın akışını, coşkunluğunu canlandıran hareketleri taklitle anlatırken, Kavak (Erzurum) dansında da kavak ağacının rüzgarla hareketi canlandırılmaktadırDoğa olgularını canlandıran danslar arasında Burçak Tarlası (Yozgat), Yayla Yolları (İçel), Yağmur Duası (Diyarbakır) Yağmur Yağar (Nevşehir), Sis Dağı (Giresun) sayılabilir
    13 Ekim 2011
    #1
  2. Hangi halk oyunumuz hangi yöreye aittir Cevapları

soru sor

Hangi halk oyunumuz hangi yöreye aittir

Alakalı Aramalar:

  1. atabarı hangi bölgede oynanır

    ,
  2. karşılama oyunu hangi yöreye aittir

    ,
  3. karşılama oyunu hangi bölgeye aittir

    ,
  4. damat halayi hangi yoreye ait,
  5. halay nerenin oyunudur,
  6. karsilama oyunu hangi ilimize aittir www.webhatti.com,
  7. zeybek hangi şehirde oynanılır,
  8. damat halayi. hangi yorenin,
  9. karşılama oyunu hangi yöre,
  10. damat oyunu nerenin