9. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları ..

İsimli konu WH 'Edebiyat - Türkçe' kategorisinde, 'Gülümseme.' üyesi tarafından 6 Ocak 2011 tarihinde yazılmıştır. Konu Özeti: 9. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları .. . 9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları Bu kitap cevaplarının bizimle alakası olmayıp tamamen internetten derlenmiştir. Duyuru: Yeni... 11.sınıf dil ve anlatım kitabı cevapları 9. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Tüm Cevapları ...

  1. [FONT=�Lucida Grande�,sans-serif]

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları

    [/FONT]





    Bu kitap cevaplarının bizimle alakası olmayıp tamamen internetten derlenmiştir.

    Duyuru:
    Yeni müfredata göre "bazı okullarda" bu seneki Edebiyat ile Dil ve Anlatım kitapları yenilenmiş.Bu cevaplarla bu seneki kitap cevapları uyuşmuyor "olabilir".Yeni kitap cevaplarını da buldukça sizlerle paylaşacağız.


    BU SAYFADAKİ ÖDEVLERİN BİR KISMINI BİLGİSAYARINIZA İNDİRMEK İÇİN BURAYA TIKLAYIN!..


    Not : Eksik sayfaları elimizden geldiğince yapmaya çalışıyoruz.Sabrınız için teşekkür ederiz ..

    Sayfa 3

    Soru 2 ) Tarih önesi devirlerde bu şekiller yazı olarak kullanılırdı.İnsanlar bu şekillerle birbirlerile iletişim kurarlardı…

    Sayfa 4

    Soru 1) Metne göre iletişim iki kişi arasındaki her türlü anlam alışverişine denir
    Soru 4) Dille gerçekleştirilen iletişim hem sözlü hem de yazılı olarak gelecek nesillere aktarılmak için saklanabilir.Bu sebepten dolayı dille gerçekleştirilen iletişim diğer iletişimlerden daha da gelişmiştir



    Sayfa 5

    a ) çünkü ; duygularımız karşıdakine iletişimle aktarırız.
    b) çünkü ; isteklerimizi daha iyi belirtiriz.
    c) çünkü ; yardımlaşma gereklidir.
    d) çünkü ; anlatamadığımız birçok şeyi iletişimle anlatırız.

    Sayfa 6
    TABLO
    Gönderici (anne) , ileti (ödevini yaptın mı) , Kanal (sözlü) , Alıcı (çocuk) , Dönüt (ödevimi yaptım)
    bağlam (ev ortamı)

    Resim altındaki boşuklar ;
    a.Gönderici : Trafik Lambaları
    b.İleti : Aracın durması gerektiği
    c.Alıcı : Araç içindeki adam
    ç.Dönüt : Araç duruyor
    d.Bağlam : Cadde

    Sayfa 7
    8.ETKİNLİK : Basın milletin müşterek sesidir.
    9.ETKİNLİK :Oduncu : Odun toplama zamanı
    Çiftçi : Hasat Zamanı
    Öğretmen :Okulların açılması
    10. ETKİNLİK : Sosyal Gösterge : Hastanelerdeki "sus" işareti .
    Dil Göstergesi : Kitap
    Doğal Gösterge : Ağaçların Yaprak Dökmesi

    Sayfa 8
    12.ETKİNLİK
    Dil göstergesi ve dil dışı göstergeler vardır.
    Dil dışı göstergeler : simgeler (ör:bayrak) ve doğal göstergeler ..vs.
    Etkili gösterge dil ile yapılan göstergedir.

    Sayfa 9
    15.ETKİNLİK :
    kulgak / kulak , kangı / hangi , edgü / iyi , kadgu / kaygı

    ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
    1.soru : Gönderici : baba , ileti : arkadaşlarımınız kalbini kırmamak gerektiği
    dönüt : arkadaşlarla kavga etmemek gerekir , alıcı : oğul

    devamı sayfa 10da yani arka sayfada ;

    SAYFA 10
    2.SORU : 1.boşluk : varlık , 2.boşluk : gösterge bilimi
    3.SORU : Y , Y
    4.SORU : A
    5.SORU : B , 6.SORU : E , 7.SORU : B , 8.SORU : A

    Sayfa 11
    Hazırlık Soruları ve Cevapları
    soru-1)Çevrenizdeki insanlarla nasıl iletişim kurduğunuzu anlatınız.
    *Çevremizdeki insanlarla genellikle dil aracılığıyla iletişim kurarız.Fakat bunun dışında iletişim kurarken beden dilimizi yani jest ve mimiklerimizide kullanırız.
    *iletişim kurarken bazı hususlara dikkat etmeliyiz.Karşımızdaki bireye toplumsal kurallar dahilinde davranmalı ve saygı göstermeliyiz.
    soru-2)Konuşma yetnğnzibir süreliğine kullanamazsanız neler olabileceğini belirtiniz.
    *konuşmak her insanın en temel ihtiyaçalrından biridir.Bu ihtiyacı gideremeyen insan iletişimi farklı yollarla gerçekleştirmeye calısır.İnsan iletişim kurmk için jest ve mimiklerini ve ya yazıyı kullanabilir.Fakat bunların hiçbiri konusmanın yerini tutamaz.Çünkü konuşmak insanın kendini en rahat ifade ettiği iletişim şeklidir.
    *Doğrudandır araç istemez.
    soru-3)yanlış anlaşldğnz br drmda hisstklernzi söyleyiniz.
    *Yanlş anlaşılmak hiç kimsenin hoşlanacağı bir durum değildir.Bu yüzden kendimizi ifade ederken seçtiğimiz sözcüklere,tavrımıza,beden dilimize fazlasıyla dikkat etmeliyiz.
    soru-4)İletşm denince aklnza gelenleri yazınız.
    *İletişim denince akla insanların duygu,düşünce ve bilgilerini birbirlerine herhangi bir yolla iletmeleri akla gelir.
    soru-5)Bildiğiniz iletişim yollarını yazınız.
    *Dİlle gerçekleştirilen iletişim.
    *Jest ve mimiklerle grçklştrln iletşm.
    *Resim,şekil,çizgi gibi sembollerle grçklştrln iletşm.
    *simgelerle grçklştrln iletişim.

    İletişim Çeşitleri

    -Konuşarak
    -Yazarak
    -Resim çizerek
    -El-Kol hareketleriyle
    -Gazete ve Televizyon
    -Simgelerle

    SAYFA 12
    1-)Yazar coktan beri şehre inmediği için''insanları sevebilmek için'' sehre iniyor.
    2-)Dil dışında bakış ,jest ve mimiklerle iletişim kurulmustur.
    3-)Dil dışı yollara kurulan iletişim dille yapılan iletişim kadar etkili değildir.Dil daha etkili ve daha kalıcı bir iletişim aracıdır.Dil ile yapılan iletşim doğrudan ve araçsız oldugu için daha kullanıslıdır.
    4-)Metinde dil
    -Alıcıyı harekete geçirme.
    -Sanatsal işlev ile kullanılmıştır.
    5-)Uzun süre insanlardan uzak kalan yazarın insanlarla konuşmak onları sevmek ihtiyacını ne denli hissettiği,konuşmak ve sevmek ihtiyacı ile yaptıkları iafde edilmiş.

    SAYFA 13
    1. etkinlik-)
    Dil ile yapılan iletşm dil dışı iletişimden daha etkilidir.Çünküğ bu iletişim şekli ile vermek istediğimiz mesajı en kısa ve anlaşılır şekilde kolaylıkla verebiliriz.
    2.etknlk-)
    Kullanma ve içme sularının saglıga zarar vememesi için belirli oranlarda zararlı maddelerden arınmış olması gerekir.
    ^^Koku bulunmamalı,çözülmş oksjen en azından litrede 6 mg olmalıdr^^
    ^^Karbondiokstn bulnması az miktarda hidrokarbonat içermesi suya ayrı bir lezzet kazandırır.
    3.etkinlik-)
    Bir fiilin hiç bir türetme eki almamış haline basit fiil denir.

    SAYFA 14
    3. Sorunun cevabı : Edebi İşlev
    4.Sorunun cevabı : Şiirsel İşlev

    SAYFA 15
    8.ETKİNLİK TABLO
    ---> Dilin İşlevleri
    Heyecan Bildirme İşlevi : Birden karşıma çıkmasın mı!
    Alıcıyı Harekete Geçirme : Hemen yanıma geliyorsun.
    Dil Ötesi : Nokta , cümle sonuna konulan bir işarettir.
    Şiirsel : Çatma kurban olayım çehreni ey nazlı hilal !
    Kanalı Kontrol : Acaba sorular doğru mu cevaplandı?
    Göndericilik : Felsefe düşünce bilimidir.

    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
    1.Dil , insanın anlatma kabiliyetinin en gelişmiş aracıdır. Doğru (x) Yanlış ( )
    Dil , insanlar arasında iletişimi sağlayan en önemli araçtır . Doğru (x) Yanlış ( )

    2.Cevap "E" şıkkıdır.
    Çünkü ;
    I . Dil Ötesi İşlev'de kullanılmıştır.
    II.Göndericilik
    III.Alıcıyı Harekete Geçirme
    IV.Kanalı Kontrol işlevi'nde kullanılımıştır.


    3. Dilin İnsan hayatındaki Önemi sorusunun cevabına ulaşmak için tıklayın

    Sayfa 17
    TABLO
    Kültür ve DİL
    -İkisi de değişim içerisindedir.
    -İnsan ile birlikte dil ve kültür de vardır.
    -Millet kültürünü dil ile geleceğe taşır.
    -Kültür topluma ait unsurları taşır, dilde kültürü.
    -Dil gündelik yaşamı oluşturur, kültür düzenler.


    Sayfa 19


    2.yukarıdakiverilen metinlerde konuşma dilinde yazı diline……..

    KONUŞMA DİLİ YAZI DİLİ
    ööretmen -> öğretmen
    duyduuma -> duyduğuma
    ayrılcakmışsınız -> ayrılacakmışsınız
    iişallah -> inşallah
    dooru -> doğru
    diildir -> değildir
    eyer-> eğer
    hakkaten -> hakikaten
    diyer -> diğer
    öörencileriniz-> öğrencileriniz
    üzülücez-> üzüleceğiz
    herkez-> herkes
    geş-> geç
    te-> de
    deyerinizi -> değerini v.b….



    Sayfa 20

    4.etkınlık

    ağız,şive,insan,gelenek görenek,konuşma,lehçe denir


    SAYFA 21 - 22


    ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME

    1-) Dil, Yazı dili
    2-)D,Y
    3-)D
    4-)E
    5-)B
    6-)D

    SAYFA 23 - 24


    ÜNİTE SONU ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME CEVAPLARI
    1-)A
    2-)D
    3-)A
    4-)E
    5-)A
    6-)D
    7-)C
    8-)C

    SAYFA 27


    1. KÖKEN: soy, asıl.
    3.kütüphanede kitaplar daha toplu, düzenli,herhangi bir kitap arandığında bulma kolaylığıolabileceği için sınıflandırılır.
    4.dillerin hepsi ortak bir soya sahiptirve bu diller zaman içerisinde soylarından kopup kendi soylarını oluşturmaya başlar, akrabalıklar oluşur.
    5.ortak dil ailesine mensup dillerin aynı yapıda olması gerekmez.çünkü diller sürekli yenilerme değişme içerisindedir, dil ailesinden kopabilir.
    6.türk dili geni bir tarihe sahiptirve yenileşme içerisindeçeşitli kollara ayrılmıştırböylece daha geniş coğrafyalara ayrılmıştır.

    SAYFA 29

    1. ETKİNLİKTek Heceli Diller: Çince, Tibetçe ve Afrika dilleri.
    Eklemeli diller: Türkçe, Moğolca ve Macarca.
    Çekimli Diller: Arapça,İngilizce ve Fransızca.

    SAYFA 30


    ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME 1-)
    …….Akraba diller ya da diller ailesi denir.
    …….Hint-Avrupa

    2-) Doğru
    Yanlış, Çünkü çekimli dildir.
    Yanlış, çünkü moğolcadır.
    Yanlış, Çünkü Bantu dil ailesindendir.

    3-)E
    4-)C
    5-)B
    6-)E
    7-)A


    Sayfa 31
    Hazırlık

    1. türk diline bilimsel olarak yaklaşılması ve dilimizin kuralalrının bilimsel metodlarla net bir şekide ortaya konulması dilin kaynağı hakkında bilgi sahibi olmamız gerektiğini ifade etmek istemiştir.
    2. 8 yy göktürk yazıtlarında geçmiştir.
    3. kültürel ve sosyal gelişmeler
    savaşlar ve göçler
    4.dilde değişme:dilin zaman içinde sosyal kültürel ve siyasi nedenlerden dolayı değişim göstermesidir.
    dilde gelişme:dilin özünden kopmadan doğal yollarla zaman içinde gelişmesidir.
    dilde yozlaşma:dilin özünden uzaklaşması ve özelliklerini yitirmesidir.

    ©ödevler blogkafem.blogspot.com sitesine aittir
    sayfa 36

    3. etkinlik
    bilge kağan yazıtı - eski türkçe göktürk dönemi
    altın yaruk - eski türkçe göktürk dönemi
    divanü lügat-it-Türk - eski türkçe karahanlı dönemi
    çalıkuşu - türkiye türkçesi
    fuzuli divanı - osmanlı türkçesi
    yunus emre divanı - eski anadolu türkçesi
    muhakemetü’l-lügateyn - çağdaş
    nutuk - türkiye türkçesi
    devlet ana - türkiye türkçesi
    Sayfa 38 ©ödevler blogkafem.blogspot.com sitesine aittir
    ölçme değerlendirme
    1.) göktürk
    2.) doğru,doğru,-,yanlış
    3.)e)karahanlı türkçesi

    sayfa 39- 40 test ©ödevler blogkafem.blogspot.com sitesine aittir

    1-b
    2-c
    3-a
    4-e
    5-e
    6-d
    7-b
    8-d
    9-a


    Sayfa 43 ©ödevler blogkafem.blogspot.com sitesine aittir
    1.soru
    üçüncü şahsın şiirinde noktalama işaretleri yok bu yüzden vurgu ve tonlamaya önem verilmez düz yazı gibi okunur ötekisinde ise vurgu ve tonlamya önem verilir çünkü nerde durup nerde sesimizi yükseltçeğimizi biliriz
    2.soru
    duraklama yerleri noktaların olduğu cümleler
    3.soru
    duraklamalar anlamı etkiler



    Sayfa 45
    ©ödevler blogkafem.blogspot.com sitesine aittir
    1)
    perili köşk hikayesinde diyalog bölümleri farklı ses tonları ile söylenir.
    2)
    farklı ses tonlarıyla ses tonları ile söylendikleri zaman değişlikler olur
    3)
    arkasındaki:parlıyordu=küçük ünlü uyumuna uymaz. ünlü daralması vardır.
    gösterdiğim= yumuşama vardır.söyleyişiyi kolaylaştırır
    tavuğu=küçük ünlü uyumunu bozar. yumuşama vardır söyleyişiyi kolaylaştırır
    gözüyle=ünlü düşmesi,takılaşma,"y" kaynaştırma harfidir
    hissetmeyince=ünsüz türemesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır.
    hükmetmezdi=ünlü düşmesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır
    görünüyor=büyük ünlü uyumuna ve küçük ünlü uyumuna uymaz !

    Sayfa 47
    ©ödevler blogkafem.blogspot.com sitesine aittir
    5. etkinlik
    Bir solukta okumaya çalıştığımız metinde noktalama işaretleri yok.Bu yüzden duraklamadan,vurguya dikkat etmeden okuyoruz. Bu da metinden hiç birşey anlamamamıza sebep oluyor.
    Diğer metinde ise noktalama işaretleri var. Noktalama işaretlerine,vurguya,tonlamaya dikkat ettiğimiz için metin rahatlıkla anlaşılabiliyor.
    6.etkinlik
    noktalama işaretlerine ve anlama dikkat ederim
    7. etkinlik
    1.
    zorlaştırıyor
    2.
    eder özellikle tutukluk kusuruna sahip olan kişilerde
    3.
    evet çünkü okuması güçlü olmayan bir kişi ikinci okumada bazı boğumlama kusurlarını düzeltebilir
    4.
    duraklardaki nefesi göstermektedir©ödevler blogkafem.blogspot.com sitesine aittir
    4.Soru = O = yuvarlak-kalın-geniş
    U =yuvarlak-kalın-dar
    A =geniş-kalın-düz
    Ö=yuvarlak-ince-geniş
    E=düz-geniş-ince
    I=kalın-dar-düz
    İ=ince-dar-düz

    ölçme değerlendirme
    1.
    tonlama , durak
    2.
    d/y
    3.
    gi/yok/iz/tah/şak/dan/ba/du/şim/çık/lan/çü/miş/bak/bak/bek/daş/ten/yar

    sayfa 48
    anlama ve yorumlama
    2)
    vurgu ve tonlamaya dikkkat etmeliyiz.kelimeleri doğru telaffuz etmeliyiz.
    4)
    söyleyişi zorlandıran ses, ''koşullandırılmıştık''

    SAYFA 49
    12.ETKİNLİK
    verdiğin budur gayretim
    bundan başka uyamıyorsun doktor bey,
    üç sepet yumurta sabah kahvaltım,
    teker teker sayamıyorsun doktor bey
    iki tabak pilav bir yanık ayran,
    ister yağlı olsun isterse yayvan,
    yanına kesiyorsun beş kilo soğan,
    yiyosun yiyosun doyamıyorsun doktor bey.
    AŞIK KARAMEHMET

    Sayfa 49
    ÖLÇME DEĞERLENDİRME
    1)
    şiiri okurken sesin yükselip alçalmasına tonlama denir.
    şiiri okurken nefes alıp verdiğimiz yere durak denir.
    2)
    D,Y
    3)
    yokmuş -muş açıkgöz -göz
    izmir -iz aslanağzı -na
    kütahya -ta gözlükçü -lük
    uşak -şak incelmiş -miş
    makedonya -don bakkal -kal
    babaeski -ki kelebek -le
    anadolu -do vatandaş -tan
    şimdi -di gerçekten -ten
    kapatıyordu -tıyordu


    Sayfa 50
    6.Soru
    sert ünsüzler yumuşak ünsüzler
    sürekli ünsüzler : f,h,s,ş ğ,l,m,n,r,v,y,z,g
    süreksiz ünsüzler: ç,k,p,t b,c,d,g

    sayfa 51 ©ödevler blogkafem.blogspot.com sitesine aittir
    2. ETKİNLİK :
    AİLE : Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz
    MİLLET:Türkçe kelimelerde iki ünsüz yan yana bulunmaz
    AD : -
    SAAT : Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz
    TREN :türkçe kelimelerin başında iki ünsüz yan yana bulunmaz
    PLAN : '' '' '' ''
    VİRAJ :türkçe kelimeler ''J'' harfi ile bitmez
    JETON : türkçe kelimeler ''j'' harfi ile başlamaz
    KATİP : türkçe kelimeler de ince ''A'' harfi yoktur
    KAĞIT : türkçe kelimelerde ince ''A'' yoktur


    3. ETKİNLİK
    ©ödevler blogkafem.blogspot.com sitesine aittir
    ÜNLÜ (HECE DÜŞMESİ) : İLERLE-
    ÜNLÜ TÜREMESİ : azıcık
    ÜNSÜZ YUMUŞAMASI : kaşığı
    ÜNSÜZ TÜRMESİ : hakkı
    ÜNLÜ DARALMASI : anlıyor
    ÜNSÜZ DÜŞMESİ : yüksel-
    ÜNSÜZ BENZEŞMESİ: sınıfça

    sayfa 52 ©ödevler blogkafem.blogspot.com sitesine aittir
    anlama yorumlama

    1-çok, hanımeli çanakkale atatürk kelimelerinde ünlü uyumları aranmaz çnkü birleşik sözcüklerdir...

    (2soru): elma: "e" ince sesli "a" kalın seslidir byk ünlü uyumuna uymaz... "ANNE" : "a" kalın sesli "e" ince sessli dir byk ünlü uymna uymz... çamur: "a"düz ünlüsünden snra "a,e,ı,i," düz ünlsnden bir tnesi gelir "u"yuvarlak ünlüsü gelmez tavuk:"a"düz ünlüsünden snra "a,e,ı,i" bir tanesi gelir "u" ünsüzü gelmez
    3.sorunun cevabı
    kalınlık incelik uyumu B.Ü.U=geliyor,gülerken,yarınki ,sabahleyin,ekşimtrak,turunçgil

    sayfa 53 tablo;

    Kelimeler------------- Ses olayı

    Toprağa------- ünsüz yumuşaması
    omzunda------ ünlü düşmesi
    orağın--------- ünsüz yumuşaması
    sarpça-------- ünsüz benzeşmesi
    yurda-----------ünsüz yumuşaması
    yükselen--------ünsüz düşmesi
    kalbe------------ünsüz yumuşaması
    sesizce----------ünsüz türemesi
    alnına---------- ünlü düşmesi
    tavrını---------- ünlü düşmesi

    Sayfa 54 ve 55
    1-
    b,c,d,g,ğ ünsüz yumuşaması
    p,ç,t,k " benzeşmesi
    hece düşmesi " düşmesi
    ünlü türemesi " türemesi
    2-
    D,D,D,D,D
    3-
    B 4C 5C 6A

    Sayfa 55
    Ölçme ve Değerlendirme
    4. C)
    5. C)Olayı ona da başdan sona anlat.
    6. A)Elini hafifçe omzuma koydu, kulağıma eğildi.
    7. Ünsüz yumuşaması

    ölçme değerlendirme 8.soru tablo
    1-b.ü.u uyuyor.............k.ü.u uyuyor
    2-b.ü.u uyuyor.............k.ü.u uyuyor
    3-b.ü.u uymuYOR..........k.ü.u uymuyor
    4-b.ü.u uyuyor.............k.ü.u uymuyor
    5-b.ü.u uymuyor...........k.ü.u uymuyor
    6-b.ü.u uymuyor...........k.ü.u uymuyor
    7-b.ü.u uyuyor.............k.ü.u uyuyor
    8-b.ü.u uymuyor...........k.ü.u uymuyor
    9-b.ü.u uyuyor.............k.ü.u uymuyor
    10-b.ü.u uymuyor(-ken ekinden dolay).........k.ü.u uyuyor..!!


    SAYFA 58:

    5.ETKİNLİK:
    yanlış yazılmış kelimeler-kelimelerin doğru yazımı-yazılış sebebi
    - tv'de: TV de: tv büyük yazılır.
    - baştanbaşa: baştan başa: ikilemeler ayrık yazılır.
    - evde ki hesap: evdeki hesap: ek olan -ki bitişik yazılır.
    - deniz altı(araç): denizaltı: birleşik yazılır.
    - yaptıki: yaptı ki: bağlaç olan -ki ayrı yazılır.
    - geldi: Geldi: cümledir. cümleler büyük harfle başlar.
    - Ahmet bey: Ahmet Bey: özel isimlerden sonra gelen ünvanlar büyük harfle başlar.
    - hiçmihiç: hiç mi hiç: -mi ayrı yazılır.
    - gelmiyen: gelmeyen
    - bir takım(insanlar): birtakım

    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:
    1- 1. boşluk: birleşik
    2. boşluk: birleşik
    2-D, Y, Y
    3-D
    4-E
    5-D
    6-B
    7-E
    8-kelimelerin doğru yazılmış halleri: burnuna, Kazakça, terk etmek, redetmek, anlayacak, büyükçek, Karabük'e 23'te
    9-bağlaç olan -ki, ek olan -ki, ilgi eki olan -ki

    SAYFA 62:
    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:
    1- 1.boşluk: üç nokta
    2.boşluk: iki nokta
    3.boşluk: -
    4.boşluk: tırnak işareti
    5.boşluk: parantez
    2-D, D, Y, D
    3-D
    4-E
    5-A
    6-A
    7-D
    8-D
    9-B


    SAYFA 64-65

    1.
    A
    2.
    C
    3.
    A
    4.
    D
    5.
    E
    6.
    B
    7.
    B
    8.
    B
    9.
    C
    10.
    E
    11.
    D
    12.
    A
    13.
    B
    14.
    C
    -ki, ek olan -ki, ilgi eki olan –ki


    blogkafem.blogspot.com
    69 hazırlık
    1 )
    kökler ağaçlar için önemli organlardır çünkü ağaçların hayat kaynağı can damarı kökleridir ağacın kökü kurursa ağaçta kurur
    2)
    değiştirilirr örneğinn armut ağacınaa elma aşısı yapılırr genleriyle oynanılır elma meyve verir
    3)
    kelimeler kök halinde bulunur veya köklere bazı eklerin eklenmesiyle oluşur
    4)oluşurr
    5)
    dildeki gelişme ve değişme dilin canlı bir varlık olmasının kanıtıdır

    İnceleme

    1)
    heves isim kök
    bil fiil
    göz isim
    ***** isim ve fiil
    2)
    ser kök
    gi yapım eki
    le çekim eki
    5)
    çiçek basit
    ayırtılmış türemiş
    doksan basit

    2.Etkinlik
    isimden isim yapan kitap-çı arka-daş
    fiilden isim yapan kaç-ak uy-um
    fiilden fiil yapan anla-t
    isimden fiiil yapan baş-la
    3.Etkinlik
    sırayla yasıorum
    doğru
    göz
    git
    yarat
    inan
    ağla
    yaş
    dar
    garip
    tembel
    süz
    dinle

    sözcüğün türetilen yeniş sözcükler arasında bir ilişki vardır çünkü kökün üstüne ekler eklenerek yapılır

    etkinlik 4)

    dil birimleri ekleri sözcüklere yeni anlam katar sözcük üretir


    sayfa 71 blogkafem.blogspot.com
    6.etkinlik
    basit kelimelersu,çabuk,adam,bardaklarıı,erkekler,kadıni ihtiyarı,kadına...türemiş kelimeler:boyacısı,satan,boyalı,şekerci,iziznli,saygılı,parl atıp,ıslanıca,boyama,işlem,tutku,
    birleşik kelimeler:ayakkabı ,cumartesi

    7. etkinlik
    yapım eki almış kelimeler:ıslanınca,boyama,tutku,işlem,boyacı,izin li,şekerci,yenmiş,
    çekim eki almış kelimeler:bardaklarını,erkekler,ihtiyarı,kadına,ış ıdı,askerler,ediyorlardı,kişileri
    yapım-çekim eki almış kelime:durmadan,üstünde,işlemlerine



    sayfa 76
    1-Y,D,D
    2-
    C

    sayfa 77
    3
    -B
    4
    -B
    5-
    kitab-ı ver:belirtme hali
    kiatb-ı kaybolmuş:iyelik eki
    gez-i güzeldi:fiilden isim yapan ek
    okul-a gitti:yönelme hali
    saat üçe beş kal-a geldi:zarf fiil eki
    eli kan-a-dı:isimden fiil yapan ek
    8-
    kiloca o….:bakımından anlamı
    yürekler acısı…….:abartma anlamı
    böyle çocukça……:benzerlik anlamı
    dayımlar yaza…..:yok
    sınıftaki Ali’ler……:aynı adı taşıyanlar
    gelen misafirleri kapıda……:bulunma hali
    gelen misafirleri ayakta……..:bulunma hali
    bireden ayağa…….:ayrılma hali
    senden iyi arkadaş…….:ayrılma hali
    bence bu kazak……..:göre anlamı
    küçükken sıkıntıdan…….:ayrılma hali
    her taraf kağıttan…….:ayrılma hali
    bir saat önce seni okulda………:bulunma hali
    işe gitmek……….: yönelme hali

    sayfa 77
    3-B
    4-B
    5-kitab-ı ver:belirtme hali
    kiatb-ı kaybolmuş:iyelik eki
    gez-i güzeldi:fiilden isim yapan ek
    okul-a gitti:yönelme hali
    saat üçe beş kal-a geldi:zarf fiil eki
    eli kan-a-dı:isimden fiil yapan ek
    8-kiloca o....:bakımından anlamı
    yürekler acısı.......:abartma anlamı
    böyle çocukça......:benzerlik anlamı
    dayımlar yaza.....:yok
    sınıftaki Ali'ler......:aynı adı taşıyanlar
    gelen misafirleri kapıda......:bulunma hali
    gelen misafirleri ayakta........:bulunma hali
    bireden ayağa.......:ayrılma hali
    senden iyi arkadaş.......:ayrılma hali
    bence bu kazak........:göre anlamı
    küçükken sıkıntıdan.......:ayrılma hali
    her taraf kağıttan.......:ayrılma hali
    bir saat önce seni okulda.........:bulunma hali
    işe gitmek..........:yönelme hali

    Sayfa 78
    Hazırlık
    1-)
    Tas:içine sulu şeyler konan kap
    2-)
    Tam olarak yazamayız.Ancak yakın bir şekilde yazabiliriz.
    3-)
    t.a.s seslerini duyduğumuzda zihnimizde tasın görüntüsü oluşur.
    4-)
    Örneğin bir varlık olan bardak b,a,r,d,a,k seslerinden oluşur aklımıza bardak gelir.Bu söze katlıyoruz.
    5-)
    Bir kelime bir iletişimde gösteren vazifesi görü.Bir kelime duyulduğu vakit kelimeyi oluşturan sesler kelimenin görüntüyle zihinde birşleşir ve böylece iletişim gerçekleşmiş olur.


    1.etkinlik
    1-)Kavram:Bir nesnenin zihindeki genel tasarımıdır
    Kavramlaştırma:
    Zihinde yapılan somutlaştırmadır.
    Terim
    :Bilim,sanat,meslek dalıyla veya bir konu ile ilgili özel ve belirli bir kavramı karşılayan kelimeye denir.
    İmge:
    zihinde tasarlanan ve gerçekleşmesi özlenen şey.
    2-)
    Duyu organlarının dıştan algıladığı nesnenin bilince yansıyan benzeri.

    İnceleme
    1-)
    hayaletler : soyut
    bahar : somut
    tepeden : somut
    yıldızlar : somut
    gece : somut
    haya l: soyut
    düşünce : soyut
    2-)
    Somut:Beş duyu organıyla algılayabildiğimiz kavramlar somuttur.Somut kavramlar dış dünyaya bağlı olan kavramlardır.öncelikle göze hitap eder
    Soyut:Beş duyu organımızla algılanamaz .Şiire derinlik zenginlik katar.
    5-)
    somutlaşırarak.Sayfa79
    2.etkinlik
    *trombositler,kemik iliği,damar çeperleri =Terim
    Parçanın bütünü tıp

    *estetik,zevk,zeka,irade,olgu= Terim
    Parçanın bütünü felsefe

    *Billur bir kadehe benziyırun sen =İmge

    olmazsa olmaz.

    3.etkinlik
    ev=yuva,villa,yalı,kulübe,şato ,konut,daire,gecekon du,hane,daire.

    Anlama ve Yorumlama
    at : yolla
    ışıklarla : nurla
    kalbimin : yüreğimin
    geldim : vardım
    kapına : eşiğine
    yollardan : diyarlardan
    uzak : ırak
    şarkı : türkü
    .
    .
    .
    Anlam bozukluğu olur.


    15. Etkinlik-
    • Aşk-ı Memnu romanında öyküleyici ve betimleyici anlatım kullanılmıştır.
    • Romanda dil göndergesel işlevdedir.
    • Söylenmek istenilenin karşı tarafa(alıcı) tam anlamıyla çağrışım yapması, anlatıla doğrultusunda seçilen anlatım türü ve dilin işlevi ile ilgilidir.
    16. Etkinlik-
    • Aşk-ı Memnu romanı realizm akımı doğrultusunda kaleme alınmıştır.
    • Realist anlayış Aşk-ı Memnu romanındaki olay örgüsü, kişiler, zaman ve mekan unsurları ile romanın temasının gerçekçi bir dille anlatılmasını ve okurda gerçeklik duygusu uyandırmasını sağlamıştır.
    Romantizm:
    - Sefiller, Yazarı: Victor Hugo, Konusu: “Jan Valjan’in yaşamı”
    Realizm:
    - Madame Bovary, Yazarı: Gustave Flaubert, Konusu: Yasak Aşk
    17. Etkinlik-
    Okuduğunuz herhangi bir romanla ilgili (ör. Aşk-ı Memnu) kişisel duygu ve düşüncelerinizi yansıtan yazılar kaleme alınız.


    sayfa 80
    Ölçme ve Değerlendirme
    1
    -somut
    2
    -D,Y
    3-
    C
    4-D

    sayfa 83
    4.Etkinlik
    kuşun kanadını tedavi ettirdi = gerçek anlam
    Uçağın kanadında arıza çıktı = yan anlam
    Kırıldı kanadım kaldım çaresiz = mecaz anlam
    Takımın sağ kanadı bu maçta iyiydi = terim anlam

    sayfa 84
    3.Macera başlamak üzereymiş o gün,
    Sürücelmiş bu ateş yıllarca ... istiare yapılmıştır benzetilen ateş
    4.Bir ruh o derin bahçede ...ruh kelimesi insan sözcüğü yerine kullanılmıştır mecazı mürsel yapılmıştır
    5.Ey benim sarı tamburam,
    sen ne için inlersin?
    içim oyuk.... hem mecaz hem gerçek anlamını düşündüren sözcükler vardır tamburanın içi gerçekten oyuktur ayrıca kişi mecaz olarak içim oyuk derken derdini ifade etmek istemiştir kinaye sanatı yapılmıştır
    6.hediye namıyla bir şey gönderme.... Huzuri
    şair burada cimri ve bencil birisini eleştirmektedir "komşun evi yanar iken söndürme" derken tam tersini imalı bir şekilde ifade etmek istiyor yani tariz sanatı yapılmıştır

    blogkafem.blogspot.com

    SAYFA 85
    kara gönlümde.....:mecaz:kötü yerine kara adlandırılmış.
    ani bir üzüntü......:benzetme:dertlerini, sıkıntılarını alev gömleğine benzetmiş.
    kır ata......:deyim aktarması:insana özgü birşey doğaya aktarılmış.
    ayağını yorganına....:kinaye:hem gerçek anlamı hem mecaz anlamı vardır.
    hafız osman........:benzetme:hafız osmanı ışıka benzetiyor.
    mor menekşe.......:deyim aktarması:insana özgü birşey doğaya aktarılmış.
    her nereye.....:tariz:gerçekten böyle birşey olmaz tam tersini kastedmek istiyor.
    böyle çalışırsan....:tariz:tam tersini söylemek istiyor.
    gönlüm gibi.....:teşhis:mektubu kişileştirmiştir.
    evden izin.....:ad aktarması:iç-dış ilişkisi. evden değil içindekiler kastedilmiş.
    şişler hazır........:ad aktarması:iç-dış ilişkisi.mangal değil içindeki kastedilmiş.

    sayfa 86
    1-boşluklar
    *mecazı mürsel
    *kişileştirme
    *temel anlam
    *açık istiare
    2-D,Y,D

    sayfa 87
    3-E
    4-A
    5-D
    6-A
    7-C

    sayfa 88
    8-D
    9-D
    10-C

    Sayfa 89
    2. soru çok eşli anlamlı oldugu için
    5. soru hayır yok yüz organ olarak digeri ise rakamsal

    sayfa 91
    1)yazı yazmaktan elim koptu,yazın piknikte top oynuyoruz
    bagdan üzüm topladık.bag evinde annenlermi var
    ayşegül bize geldi
    arkadaşıma gül aldım
    3 etkinlik)
    yaşı eş sesli
    güçlü)eş anlamlı
    aglrım)zıt anlamlı
    eşimiz)yakın anlamlı


    sayfa 93
    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:

    1-Y, D
    2-eş anlamlı, zıt anlamlı, eş sesli bu sıraya göre yazıyorum
    -mektep:yok-yok
    -endişe:yok-yok
    -ak:siyah-yok
    -yok-tembel-yok
    -yok-kısa-yok
    -surat-yok-sayı,yüzmek,para
    -yok-kaybet-kazan,kazanmak
    -kırmızı-ver-yok
    3-kelimeler ve eş anlamları
    yaşlı: ihtiyar
    gelecek: istikbal
    hayat: yaşam
    tekrarla: yinele
    yenilgi: mağlubiyet
    duy: işit
    öykü: hikaye
    eser: yapıt
    sene: yıl
    akran: yaşıt
    şen: neşeli
    olasılık: ihtimal


    sayfa 95
    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
    BOŞLUKLAR:
    1-yan, mecaz, mecaz
    2-D, Y, D
    3-E
    4-C

    Sayfa 97
    Hazırlık Çalışmaları
    1-)
    Konuşmak v.b istediğini yap biliyorsun kendıne gore yap
    2-)
    aileler oturmuş yemek yiyor dinlenenler büyük ağaçlar ne görüyorsan yaz
    3-)
    Kelime grubu=En az İki kelimeden oluşur.
    4-
    blogkafem.blogspot.com

    İnceleme sayfa 97
    1=
    Rivayet ederler
    bu kent,toprağı cevher,
    suyu kevser
    havası miskü amber
    hasılı cenner misali bi yermiş
    hele kentin ortasına öyle bir konak kurulmuşki
    görenlerin parmağı ağzında kalırmış.
    Kelime Grupları En az iki kelimeden oluşur
    anlam ve şekil bakımından uyumlu olması

    Sayfa 98
    2.
    Anlam bütünlügü, iki ya da daha fazla kelimenin oluşması, belirli bir düzen kural için oluşuyor.
    3.
    Mecaz anlam kazanıyor. Monotami metin olacaktır.

    ECİR ve SABIR
    1.
    blogkafem.blogspot.com
    2. blogkafem.blogspot.com
    3. En az iki kelimeden oluşur.
    4.
    Kullanılamaz. Çünkü mecaz anlam taşırlar.
    5.
    En az iki kelime, mecaz anlam, kısa ve özlü anlatım, kalıplaşmış sözlerdir ve mastar şeklindedirler.
    6.
    blogkafem.blogspot.com

    Sayfa 99
    4.etkinlik:
    dilinde tüy bitmek:
    bir şeyi tekrar tekrar söylemekten usanmak
    agzında bakla ıslanmamak:
    hiç sır saklamamak
    çenesi düşmek:
    çok konuşmak
    diş geçirememek:
    gücü yetmemek
    elinden tutmak:
    yardım etmek
    ayak diremek:
    inat ve ısrar etmek
    devede kulak:
    çok önemsiz ya da çok az
    agır başlı olmak:
    ciddi olmak, davranışlarda aşırıya kaçmamak
    el üstünde tutmak:
    bir kimseye çok saygı ve sevgi göstermek
    baş göz etmek:
    birisini evlendirmek
    aklı yatmak:
    bir işin olabilecegine inanmak
    ortalıgı ayaga kaldırmak:
    çok gürültü etmek
    anasının gözü:
    kurnaz, becerikli, çıkarcı
    bir ayagı çukurda olmak:
    yaşlı, yaşayacak az zamanı kalmış olmak.

    SAYFA 101

    7.ETKİNLİK
    BELİRTİLİ İSİM TAMLAMALARI:
    -benim saçlarım
    -havvanın saçları
    -halının içi
    BELİRTİSİZ İSİM TAMLAMASI:
    -misafir odamızdaki
    ZİNCİRLEME İSİM TAMLAMASI:
    -okul kitabımdaki maymunun burnu

    8.etkinlik:
    BELİRTİLİ İSİM TAMLAMALARI:
    -kasabanın omzunda
    -kasabamızın sabahları

    BELİRTİSİZ İSİM TAMLAMASI:
    -ayva agacına
    -emir dagları
    -gümüş rengi
    -gökyüzü

    sayfa 102
    9.etkinlik:
    a. -
    b. -

    SIFAT TAMLAMASI
    -bu ugultu
    -bu ateş
    -akşam havası
    -küflü aynalarında
    -kırık masalarında
    c.-
    ç.-

    10. etkinlik : -

    sayfa 103
    11.etkinlik:
    BAGLAMA GRUBU
    -bilinçli ya da bilinçsiz
    -olay ve eylem
    -acı ve ıstırap
    -başlayan ve biten
    -ulaşılamayan ya da ulaşılmakta
    b. sıfatları baglamış.

    12.etkinlik:
    a.
    EDAT GRUBU
    -onun tarafından sevildigim için
    -bir kadın gibi
    -o kadar
    -egemenligine karşı
    b. -

    sayfa 104
    13.etkinlik:
    zaman su gibi geçiyor. hastalandıgı için okula gelmedi. sana göre herşey kolay. tabanca ile iki el ateş ettim. sokaga dogru yürüdü. üç yıl önce okula başladı. hastalandıgından dolayı okula gelmedi.

    14.etkinlik:
    ÜNLEM GRUBU
    -ey fazilet ve nezaketin payı
    -ey korku agırlıgından iki büklüm gezmeye alımış zengin-fakir herkes
    -ey hicran üzgünü ana
    -ey egilmiş esir baş

    15.etkinlik:
    burada seslenme var.

    16.etkinlik:
    UNVAN GRUBU
    -akif efendi
    -murat dayı
    -imdadın halilSayfa 106
    19.etkinlik:
    isim unsuru + sıfat-fiil = sıfat fiil grubu
    çocugun üzerinden çocugun üzerinden
    bir kemik bırakmış bir kemik bırakmış

    20.etkinlik:
    isim unsuru + zarf-fiil = zarf-fiil grubu
    üstünü örtüp üstünü örtüp
    purluga doldurunca purluga doldurunca

    Sayfa 107
    21.etkinlik:
    büyük basamaklı sayı + küçük basamaklı sayı = sayı grubu
    otuz beş otuz beş
    kırk yedi kırk yedi

    Sayfa 108
    Ölçme ve Degerlendirme
    1.
    C
    2.
    D
    3.
    D
    4.
    A
    5.
    A
    6.
    B
    7.
    B
    8.
    D
    9.
    C
    10.
    B





    ©ödevler blogkafem.blogspot.com web sitesine aittir
    sayfa 109:
    ölçme ve değerlendirme:
    1
    -C
    2-D
    3
    -D
    4-A
    5-
    A
    6-B
    7
    -B
    8-D
    10
    -B


    sayfa 111 ve 112

    ÜNİTE SONU ÖLÇME VE DEĞERLENDİME
    1-B
    2-A
    3-E

    4-
    C
    5-C

    6-
    C
    7-E

    8-
    D
    9-E

    10
    -A

    sayfa 115;
    Metninin altındaki soruların cevabı:
    1.soru:
    noktayla ayrılması ve cümleyi oluşturan öğelerin bulunması...
    2.soru:
    yüklem cümlede yargı bildirir...bu nedenle önemlidir...
    3.soru:
    isim-fiil cümlesidir...(oradn herhangi bir cümle seç...)
    4.soru:
    yargı üzerinde taşır.bir yüklem bir cümledir!
    5.soru:
    kelime grupları birbirinden ayrılamaz...onlar kalıplaşmışlardır,bir bütünlerdir....!
    Sayfa 116
    13 ve 14. YY'ın ÖğretiCi MetinLeri ;
    NesirNazım'dır..


    sayfa 117
    2.EtkinlikBunlar bu atı ,düğün koşusunda koşmak için hazırlıyorlar.(bunlar:özne,düğün koşusunda koşmak için:zarf tümleci,hazırlıyorlar:yiklem)
    Biletlerini alıp üçüncü mevkiye yrleşince rahat ettiler.(gizli özne "onlar",üçüncü mevkiye yerleşince:zarf tümleci,rahat ettiler:yüklem)


    sayfa 118
    ölçme değerlendirme

    1)
    ..geçişli fiil...
    ..zarf tümleci...
    2)
    D,D,Y,D,D,Y
    3-
    D
    4-
    A
    5-
    A
    6-
    C





    sayfa 123
    1).....BASİT CÜMLE....
    .....BAĞLI CÜMLE...
    2) D,D
    3-A 4-A 5-B
    6)HALİNİ BELİRTMEK,ANLAMI PEKİŞTİRMEK İÇİN YAN CÜMLE GEREKLİDİR.
    7)İSİM CÜMLESİDİR
    YAPISI SIRALI CÜMLE
    8)BİRLEŞİK CÜMLE:Ğ I C Ç
    SIRALI CÜMLE:E H A
    BAĞLI CÜMLE:F G
    BASİT CÜMLE D B

    sayfa 124
    tablo
    birleşik cümle
    ğ,ı,c,ç

    sıralı cümle
    e,h,a

    basit cümle
    d,b

    bağlı cümle
    f,g


    125-127. sayfalar
    hazırlık 1.soru:
    lokomotifitir. cünkü;trenin her bölmü ona bağlıdır.
    2.soru:
    kelime grupları
    3.soru:
    ilietişimin olması için iki kişi olması lazım.bir gönderici iki alıcı ve diğer unsurlar kanal bağlam gibi...
    4.soru :
    ortam, mekan cok önemlidir. söylenmek istenen söz söyleneceği yerinde anlamlıdır bu karsısındaki kişinin anlaması için önemlidir.
    sayfa 127 1. etkinlik:
    cümlede götürüverdi kelimesi olmasaydı herhengi bir yargıya ulaşamazdık. cünkü; yargıyı bildiren bir sey olmazsa birsey anlamayız.
    ANLAMA YORUMLAMA
    1
    :toplarım kelimesi yanlıştır. cünkü; özne cogulken yüklem cogul, tekilken yüklem tekil olmak zorundadır.
    2.etkinlik:
    birinci cümle: taksiyle
    ikinci cümle: okulaüçüncü cümle: kış mevsiminde
    dördüncü cümle: ben'dir.

    sayfa 132
    1-
    D,Y
    2-
    A
    3-
    A
    4-D
    5-
    mişli ve dili
    blogkafem.blogspot.com


    sayfa 136 ölçme ve değerlendirme
    1
    - yalnış, doğru
    2
    - D
    3
    - C
    4
    - B
    5
    - E
    6
    - E

    sayfa 145-146 ve 147
    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
    1.)......tanım.....
    ..........öznel.....
    .....benzetme....
    ......ihtimal...
    .......tasarı.......
    ...öneri......
    ...ön yargı........
    2.) ......tanımlama....
    .....üslup.....
    ......karşılaştırma...
    ....benzetme.....
    ......nesnel...
    ....eleştri.....
    ...varsayım.....
    .........öneri....
    ......tasarı.....
    .....ihtimal....
    .....ön yargı.....
    ...neden-sonuç....
    ....amaç-sonuç....
    .....şart.....
    3.)Y,D,Y,Y,D,D,D
    4-A, 5-D, 6-B, 7-E, 8-D,9-B


    SAYFA 151
    7.ETKİNLİK:

    anlatımı bozuk cümleler, anlatım bozukluğunu nedeni, cümlenim doğru biçimi sırasıyla yazıyorum
    -hepsi ve daha fazlası az sonra: gereksiz sözcük kullanımı: hepsi ve fazlası az sonra
    -fabrika ticari ve polis otosu üretimine eçen yıl ara verdi: tamlama yanlışlığı: fabrika ticari oto ve polis otosu üretimine geçen yıl ara verdi
    -hangisinin başarılı hangisinin başarılı olmadığını öğreneceğiz: yardımcı fiil eksikliği: hangisinin başarılı olduğunu hangisinin başarılı olmadığını öğreneceğiz
    -senin yüzünden sınıfı geçebildim: kelimelerin yanlış anlamda kullanılması: senin sayende sınıfı geçebildim
    -aldığı kumaşın rengini beğenmediği için geri vermeyi düşünüyor: belirtili nesne eksikliği: aldığı kumaşın rengini beğenmediği için kumaşı geri vermeyi düşünüyor
    -düşünceler zamanla değişirler: özne-yüklem uyumsuzluğu: düşünceler zamanla değişir
    -kimse seni suçlamıyor, aksine senin haklı olduğunu düşünüyor: özne eksikliği: kimse seni suçlemıyor, aksine herkes senin haklı olduğunu düşünüyor
    -bu güçlüklere nasıl göğüs gerdi, nasıl başa çıktı? : zarf tümleci eksikliği: bu güçlüklere nasıl göğüs gerdi, güçlüklerle nasıl başa çıktı?
    -duvarları kirletmek, yazı yazmak kesinlikle yasaktır: dolaylı tümleç eksikliği:
    duvarları kirletmek, duvarlara yazı yazmak kesinlikle yasaktır
    -görüşlerime katılmadığınızı, karşı çıkıp eleştirdiğinizi bilmiyor değilim: gereksiz sözcük kullanımı
    -birçok kişiler böyle düşünüyor: özne-yüklem uyumsuzluğu: birçok kişi böyle düşünüyor
    -güç ve müşkül zamanlarda üstüne düşeni yerine getirir: aynı anlamda kelimelerin kullanılması: güç zamanlarda üstüne düşeni yerine getirir


    SAYFA 152:
    anlatımı bozuk cümleler, anlatım bozukluğunun nedeni, cümlelerin doğru biçimi sırasıyla yazıyorum
    -yemeğine biraz tuz, biber ve limon sıktı: yüklem eksikliği: yemeğine bira tuz, biber ekti ve limon sıktı
    -bu tür duygular gözlerimi yaşartırlar: özne-yüklem uyumsuzluğu: bu tür duygular gözlerimi yaşartır
    -hiçbir işlerde başarılı olamadı: özne-yüklem uyumsuzluğu: hiçbir işte başarılı olamadı
    -hiç kimse bir yere kıpırdamasın, yere yatsın: özne eksikliği: hiç kimse bir yere kıpırdamasın herkes yere yatsın
    -küçük kızın saçları bir hayli büyümüş: yanlış anlamda kullanılan sözcük: küçük kızın saçları bir hayli uzamış
    -kuşkusuz o da senden çok korkuyor olmalı: kelime fazlalığı: kuşkusuz o da senden çok korkuyor
    -iki kardeşten en küçüğü arkadaşımdı: kelime fazlalığı: iki kardeşten küçüğü arkadaşımdı
    -bu konuyu yeniden bir hafta içinde tekrar görüşürüz: eş anlamlı kelimelerden kaynaklanan anlatım bozukluğu: bu konuyu yeniden bir hafta içinde görüşürüz
    -bu kouda gençleri azımsamak doğru değil: yanlış kelime kullanımı: bu konuda gençleri küçümsemek doğru değil
    -kuyrukta bekleyen hastalar içinde ilk muayene odasına ben alındım: kelimelerin yanlış kullanımı: kuyrukta bekleyen hastalar içinde muayene odasına ilk ben alındım
    -nüfus sayımı bu yıl yapıldı, bir hayli artmış: eksik kelime: nüfus sayımı bu yıl yapıldı, nüfus bir hayli artmış
    -siz çalmasını babamdan öğrendim: tamlama yanlışlığı: saz çalmayı babamdan öğrendim


    SAYFA 153 blogkafem.blogspot.com
    ÖLÇME DEĞERLENDİRME:
    1-D, D, D, Y, Y, D
    2-E
    3-E
    4-D


    SAYFA 154:
    5-E
    6
    -E
    7
    -bahar gelince dağlar yeşil giysilerini giydiler(giydi)
    -yıldızlar bana bakıyor(bakıyorlar)

    8-
    kızını çok sever, armağanlar alırdı(ona)
    -kimseyi küçük görmemeli, insanca davranmalıyız(herkese)

    9-
    -onu severim her konuda iyi anlaşırız
    -bu güçlüklere nasıl göğüs gerdi, nasıl başa çıktı

    10-
    birçok kişiler onu övüyordu
    11-
    bana bir zararı olmuyor aksine hep koruyordu

    SAYFA 155
    ÜNİTE SONU ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:

    1-B
    2-E

    3
    -D
    4-D

    5
    -E
    6-A


    SAYFA 156:
    7-A
    8
    -D
    9
    -B
    10
    -C
    11
    -C





    S.161

    1-C
    2-C
    3-C
    4-C
    5-B
    6-D
    7-C
    8-A


    sayfa 161-162
    1-C
    2-C
    3-C
    4-C
    5-B
    6-D
    7-C
    8-A
    (Paragrafın Boyutu) Sayfa 169-170
    [​IMG]




    Sayfa 170 ve 171'İn Cevapları

    [​IMG]


    Sayfa 171 Ölçme ve Değerlendirme
    boşluk:boyut
    1
    -D
    2-Y
    3
    -D
    4-D
    5
    -Y
    6-D

    3.soru
    Etkiler.Okumada kolaylık bakımından sağlar.

    Sayfa 172-173

    1)
    güven duygusu olmadığını ortaya koyar
    2)
    ana düşünce gerçek dostluk.ana düşünceyle bütünlük sağlıyo
    3)
    mesaj gerçek dostlukla ilgili mesaj verilirken bunlara gerek yok
    4)
    dil öğeleri birleşerek kelime kelime grupları cümlelerle ifade edilir.
    5)
    gerçek dostların birbirine güven duyması .gerçek dostları olmayanların birbirine güven duymaması
    6)
    kısa ve acık olması net daha etkiler okuyucuyu
    7)
    parcanın ulaşmasını sağlar önemlidir.
    8)
    yardımcı düşünce düşünceyi çeşitli yönlerden destekliyor tamamlıyor.
    2.Etkinlik
    a)
    bazılarında ilk son cümlelerde bazılarında ise ortalarında bulunur
    b)
    anadüşünceler
    A.
    insanlar kendinden önceki yapıtlarada bakar
    C:
    süs yapayım derken şiirde anlatılanı yok etmesi
    c)
    anlatılanlardanyola çıkarak
    d)
    Parağrafın başında sonundaki cmlelerde verilir

    sayfa174
    paragrafta yer alan yardımcı düşünceler:
    1)
    duyguların hatıraların ve sevgileri çiçeklerle ifade etmek güzeldir.
    2)çiçekler temiz duyguları ifadeb eder.
    3)
    çiçeklere dünyamızın güzellikleriyle bakmalıyız.
    paragrafın ana düşüncesi:
    1)çiçeklerin dilinden konuşmak,renkli ve güzel konuşmaktır.
    ana düşünce ile yardımcı düşünceler arasındaki ilişki bağlam eşitliğinde:
    paragrafın her düşüncesi çiçek kelimesiyle biririne sağlanmış
    çünkü konu çiçektir.anadüşünce paragrafın ilk cümlesidir.
    yazar sonraki yardımcı düşüncelerle bu ilk cümledeki duyguları görüşü desteklemiştir.

    SAYFA 175
    ÖLÇME VE DEGERLENDİRME:

    1
    .B
    2.
    E
    3.
    A
    4.C
    5.
    A
    6.C
    7.
    D
    8.
    C
    9.
    C
    10.
    D
    11.
    D179.nun 3.sorusu;aksam,polisler,kaçanlar ve ara sokaklar.4.fııl cumlelerının 6.olay paragrafı oldugu ıcın zaman sırasına gore kısı mekan ilişkisine gore sekıllenmıstır.

    180.sayfadakı ılk soru;nasıl sorusuyla sorulur.2.tasfır paragrafı 3.gorme 5.bu bır tasfır paragrafıdır.yer ve gorunus sıfatlarla belırtılmıstır.sankı kelımelerle resım cızılmıstır.181.sayfadakı ılk soru;ınsanların haklarını aramak ıcın genellıkle mucadeleler sectıgı ancak konusulup anlasarak bır yol bulunabılınecegı anlatılıyor 2.dusunceyı cesıtlı yonlerden acıklamak tanımlamak ıcın bellı bır duzen ıcınde verılmıstır 3.oznellıktır cunku yazar kendı dusuncelerını verıyor 4.bır durumun nedenlerın ınandırıcı bır nıtelıkte anlatıp ortaya koymak amacıyle yazılmıstır.
    182.sayfadakı ılk soru kısının bulundugu ruh halıcozumlenmeye calısmıs yasadıgı bır olay karsısındakı halı verılmeye calısılmıstır 2.ısyan pıskolojısı var 3.nesnel olanları anlattıgı ıcın 4.tahlıl oldugu ıcın konu olan kısının davranıslarından gorunusden konusmasından soz eden


    SAYFA 192
    1-A
    2-E
    3-C
    4-E

    SAYFA 193
    5-A
    6-D
    7-C

    SAYFA 195
    1.ETKİNLİK
    A)Hangi durumların karşılatırıldığını yazınız.
    On yıl önce basılan gazete sayısı ile günümüzde basılan gazete sayısı ikisi arasındaki artış.
    B)Hangi durumların karşılaştırıldığını yazınız.
    Kitap okumayanların kitaplar hakkında ağırbaşlı konuşmaları.Kitap okuyanların da bu durumun hoşlarına gitmemeleri.

    SAYFA 196
    A)Konuyu somutlaştırmak için verilen örnekleri yazınız.
    Akropal,Ayasofya,Selçuk eserleri,Mimar Sinan,Acemi Ali,Atatürk Anıtı,İstanbul Üniversitesi,Taşkışla.
    B)Konuyu somutlaştırmak için verilen örnekleri yazınız.
    Chicago Üniversitesi profesörlerinden Bobit

    SAYFA 199

    1-B
    2-E
    3-C

    SAYFA 200
    4-E
    5-A
    6-B
    7-C

    SAYFA 206
    1-D
    2-E
    3-C
    4-D

    SAYFA 207
    5-C
    6-A
    7-D
    8-D
    SAYFA 208
    9-C
    10-C
    11-E




    Yapabildiğimiz kadar size cevapları hazırladık .. Umarım yardımcı olmuşuzdur..Yazdıklarınızı kendiniz de bir kez gözden geçiriniz..Eksik sayfa varsa bizi bildirin..başarılar..

    Alintidir..


    blogkafem.blogspot.com'dan alınmıştır.

    6 Ocak 2011
    #1
  2. 9. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları .. Cevapları

soru sor

9. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları ..

Alakalı Aramalar:

  1. şiir okurken nefes alıp verdiğimiz yere ne denir